"photos-slider-header2"

מרכז קידום והכשרה לבוגרים בספקטרום האוטיסטי- בבר אילן

Home  /  הכשרה ותעסוקה  /  מרכז קידום והכשרה לבוגרים בספקטרום האוטיסטי- בבר אילן

מרכז קידום והכשרה לבוגרים בספקטרום האוטיסטי- בבר אילן

yellow-seperator



המרכז מופעל ע"י עמותת אלו"ט בתמיכת עמותת "בקהילה- שילוב אנשים עם אוטיזם בחברה"

רציונל

השתנות תפיסת שיווין ההזדמנויות לאנשים עם מוגבלות, התקדמות הטיפול ושכלולו באוכלוסיית הספקטרום האוטיסטי, מאפשרים כיום לקדם ולשפר את איכות חייהם תוך שינוי והגדלת מקומם במרחב החברתי והתעסוקתי.

כיום, בוגרים עם מוגבלות בגילאי 18-21 מסיימים את לימודיהם מתוקף חוק חינוך חובה.  בגיל זה הם עוברים לאחריות משרד הרווחה ומשתלבים במרכזי יום ותעסוקה. הנורמה בחברה הרגילה, היא שרבים מהבוגרים בגילאים הללו לומדים במוסדות להשכלה גבוהה ושם רוכשים את ההכנה למקצוע או את המקצוע בו יעסקו לאורך שנים. גם לרבים מהבוגרים שבספקטרום האוטיסטי נדרשות שנות הכשרה נוספות על מנת להמשיך להתפתח ולהתקדם מבחינה תעסוקתית וכדי לאפשר לעצמם לנצל את הפוטנציאל הטמון בהם לקיום חיים מלאים טובים ומשמעותיים יותר בבגרותם.

הפעלת תוכנית מרכז קידום וההכשרה במסגרת אוניברסיטאית תורמת לחברי הפרויקט בכך שהם לומדים בסביבה אקדמאית וחברתית תואמת גיל
ומתנסים באינטראקציה עם הסביבה הכללית המציבה יעדים להתמודדות. כתוצאה מכך, החברים לומדים להתנהל בסביבה נורמטיבית על חסרונותיה ויתרונותיה. הם משולבים במגוון הפעילויות של הסביבה הנורמטיבית ומתנסים בתעסוקה באופן הדרגתי בתוך מתחם מוסד ההשכלה (משרדים, קפיטריה, ספריה וכדומה).

באמצעות תוכנית זו נחשפים כלל הסטודנטים ואנשי הסגל המקצועי לאנשים מהספקטרום האוטיסטי במטרה שיהיו שגרירים עבור אוכלוסיה זו בכל מקום שבו ימשיכו את דרכם המקצועית.

המוסד האקדמי משלב סטודנטים במסגרת הפרויקט כחלק מדרישות פרקטיקום יישומי המחלקה לפסיכולוגיה. כמו כן, משתלבים בפרויקט סטודנטים כחלק ממעורבות חברתית (במסגרת הפרויקט יוכלו הסטודנטים להכיר לעומק אוכלוסיה בוגרת מהספקטרום האוטיסטי ואת דרך העבודה איתם. כיום החשיפה העיקרית של סטודנטים היא לגיל הרך).

yellow-seperator

מטרת הפרויקט

עבודה בקפה גרג

להוות מרכז קידום והכשרה ולפעול לשיפור המיומנויות האישיות והכנה לעצמאות מרבית. לפעול לשיפור המיומנויות החברתיות ולהקניית הרגלי עבודה בכדי שיוכלו בהמשך להשתלב במסגרות תעסוקה בהתאם ליכולתם האישית.

קהל יעד

בוגרים עם אוטיזם בתפקוד בינוני בעלי פוטנציאל ומוטיבציה ללמידה. כאלו שבכדי לשפר את מיומנויותיהם זקוקים לתמיכה רבה ואינטנסיבית שתוביל אותם לתעסוקה משולבת ברמה גבוהה יותר מהצפוי להם ללא מסגרת זו.

yellow-seperator

דרכי עבודה

במרכז הקידום וההכשרה נמצאים 13 בוגרים עם אוטיזם המחולקים לשתי כיתות. בהמשך בתאום עם המוסד האקדמי, תיבחן הקמת  קבוצה נוספת.

  • המנהלת המקצועית והצוות אמונים על פיתוח המסגרת והתכנים.
  • התלמידים לומדים ומוכשרים 5 ימים בשבוע, 7.5 שעות ביום בין השעות בין השעות 8:00 ל-15:30.
  • הצוות המקצועי כולל: מנהלת מקצועית, 2 מנהלי כיתה, מדריכים ויועצים  מקצועיים.
  • מנהלת מקצועית – מומחית בטיפול והדרכה בגישה ההתנהגותית למתבגרים מהספקטרום האוטיסטי, הנותנת הנחייה מקצועית לצוות (מדריכים ומורים מקצועיים), בונה תכניות קידום קבוצתיות ואישיות ואחראית על הקשר עם המוסד האקדמי ועל התנהלות מול הורי החברים.
  • מנהלי כיתה – מדריך אחראי על ישום ההנחיה המקצועית וההתנהלות היומיומית בכיתה.
  • כל מדריך תומך בשניים עד שלושה מהחברים בהתאם לפעילות ודרישות המנחה.
  • בחלק משעות הלימוד, משולבים סטודנטים מהאוניברסיטה בצוות, במסגרת הפרויקטים השונים של המוסד האקדמי.
  • קבלת החברים מבוצעת לאחר אישור המנהלת המקצועית הבוחנת את התאמת החבר לקבוצה בהתאם לקריטריונים מפורטים:

ידיעת קרוא וכתוב בסיסית, מיומנויות עצמאות: התלבשות, שמירת היגיינה אישית, עצמאות באכילה, שפה בסיסית, הרגלי למידה מבוססים ושיתוף פעולה, פרופיל התנהגותי המתאים למסגרת הנמצאת במוסד אקדמי, תוך התייחסות לתנאים של יחס 1:2 חבר- מדריך.

yellow-seperator
תעסוקה משרדית

דגש ניתן על המיומנויות:

  1. פונקציות ניהוליות– הרחבת טווח הקשב של משתתפי הפרויקט באופן הדרגתי והתמקדות במטרת המשימה לאורך זמן, עמידה במשימה מתחילתה ועד סופה עם שימת דגש על מעברים בתוך ובין משימות, מעקב אחר הוראות כלליות (לעומת הוראות אישיות), התארגנות מוטורית ומחשבתיות כהכנה לביצוע משימה או במהלך משימה, פיתוח גמישות מחשבתית והתנהגותית.
  2. אינטראקציות חברתיות– העלאת הקשב של המשתתפים לסביבה כפי שתתבטא בהקשבה לאחר, תשומת לב לסביבה ואינטראקציות חברתיות עם אחר. כמו כן, מתן כלים לפירוש סיטואציות חברתיות בצורה יעילה (לדוגמא, זיהוי רגשות ופרוזודיה, פתרון בעיות ועוד) תוך דגש על ראייה יותר כוללת של הסיטואציות הללו. בנוסף, עבודה נרחבת על כישורים חברתיים בסיסיים הנחוצים לאינטראקציות חברתיות כמו: מענה לאחר, פנייה לאחר בשעת הצורך, שאלת שאלות, בקשת עזרה ועוד.
  3. רכישת ידע– הרחבת ידע העולם כמטרה להעצמה וככלי להרחבת תחומי העניין והידע האישיים. כל זאת כתשתית לקידום יכולות המשתתפים בתחום הפונקציות הניהוליות, אינטראקציות חברתיות ותקשורת באופן כללי.
yellow-seperator
חוג צילום

עקרונות עבודה ותכנים
עקרונות עבודה

  • הצבת יעדים ותתי יעדים ופירוט דרכי פעולה להשגתם.
  • דגש על עבודה דרך יצירת מוטיבציה להגברה והפחתת התנהגויות. שימוש בגורמי המוטיבציה המניעים את החבר ומדרבנים אתו לממש את יכולותיו.
  • לימוד תוך כדי חווית הצלחה.
  • סיוע מותאם אישי והפחתתו בקצב המתאים, כך שלא ייווצר כישלון כתוצאה מביטול הסיוע טרם זמנו.
  • פירוק חומרי למידה בהתאמה אישית.
  • יצירת מנגנון להערכת התקדמות.

היכולת ליישם את הגישה ההתנהגותית ולהביא להצלחה, תלויה במקצועיות, עקביות ותיאום הצוות בהתבסס על תצפיות מרובות, הדרכה אינטנסיבית והקפדה על יישום תוכניות המפרטות את דרכי הפעולה מול החבר ויעדיו האישיים.

yellow-seperator

תכנים

ניהול קשרים חברתיים

  • הגברת קשב קבוצתי.
  • למידת התנהלות נורמטיבית בסיטואציות חברתיות.
  • פיתוח מודעות לאחר.
  • פיתוח יוזמה וניהול שיחה.
  • למידת התנהלות עצמאית אישית וקבוצתית .
  • למידת בילוי והנאה בשעות הפנאי תוך התמקדות אינטראקציה עם האחר.

הכנה לתעסוקה

הכנה כללית

מיומנויות בסיס לתעסוקה תוך כדי התנסות באפשרויות שמזמנת לנו האוניברסיטה. (ספריה,משרדים, גינון,קפיטריה, מחשבים)

הנושאים העיקריים למיומנויות הבסיס:

  • פיתוח יכולת מעקב אחר מטלה ולימוד מיומנות ביצוע ברצף ללא קטיעות במעברים , תוך הורדת סיוע עד לעצמאות.
  • התנהגות נאותה בסביבת עבודה.
  • עמידה בלוח זמנים מבוקש.
  • כללי קיטלוג.
  • הקשבה להוראות של אדם זר.

הכנה ממוקדת לתעסוקה מותאמת

  • במהלך ההכשרה, עם הכרת התלמיד, מתבצעת הערכה תעסוקתית
  • בהתאם להערכה ובהתאם ליכולות המסגרת מבוצעת הכנה לתעסוקה הספציפית ככל הניתן.
yellow-seperator

כישורי חיים

פיתוח היכולת לפתרון בעיות והתנהלות נכונה בקהילה תוך חשיפה ושימוש בשירותיה השונים  .

  • לימוד מיומנות השימוש בכסף.
  • התנהלות עצמאית בקהילה תוך למידת כללי בטיחות מפני זרים.
  • תוכנית אישית- התייחסות אישית לקשיים וחוזקות בכישורי החיים.

לימוד אקדמי

  • ידע כללי -בתחומי עניין שונים כגון: בעלי חיים, ארצות ומקומות בעולם, אקטואליה.
  • לימוד אנגלית בסיסית– התמקדות בשפה הקשורה באפשרויות התעסוקה, בעיקר עבור שימוש בסיסי במחשב, יכולת קריאת שילוט וכדומה.
  • קידום הבנת השפה והניואנסים של השפה המדוברת והכתובה.
  • תפעול מחשב על מגוון מיומנויותיו באופן עצמאי ולימוד תוכנות כגון פוטושופ, מצגות, הקלדה עיוורת ועוד.
  • פיתוח תהליכי חשיבה .
  • ספורט- כושר, קואורדינציה, ופעילות חברתית.